Big Chute Marine Railway, Ontario

Big Chute Marine Railway Ontario

De Big Chute Marine Railway is een platform dat boten over rails vervoert van de ene waterweg naar de andere. Tijdens het transport overbrugt de rails een hoogte van 18 meter. Het is een vreemde gewaarwording als je flinke jachten op een platform de heuvel over ziet bewegen. Je vraagt je af waarom ze hier niet gewoon een kanaal hebben gegraven.

De Big Chute Marine Railway is gelegen in Big Chute, Ontario, in de Muskoka Region, net ten oosten van de Georgian Bay. Wanneer je van Toronto naar Algonquin Park rijdt, ligt deze bezienswaardigheid een stukje van de route af, maar o, wat is de Muskoka Region mooi! Die moet je ook zeker bezoeken, want dit is de regio waar de rijke Torontonians hun buitenverblijven hebben.

Geschiedenis van de Big Chute Marine Railway

In 1914 waren er contracten gesloten met aannemers om de Severn River te verbinden met de watermassa van de Georgian Bay. Hiervoor zouden op drie plaatsen waterwegen worden aangelegd. Een daarvan was Big Chute.

Door de Eerste Wereldoorlog was er een groot tekort aan mankracht waardoor alleen de waterweg bij Port Severn Lock 45 werd gerealiseerd. Als alternatief werd bij Big Chute de Marine Railway aangelegd als tijdelijke oplossing. Deze was in 1919 operationeel, maar kon slechts boten verplaatsen van maximaal 10.67m. Eenzelfde constructie werd ook gebouwd bij Swift Rapids die in 1921 in gebruik werd genomen.

In 1923 werd het hele bouwwerk vervangen, omdat het aantal boten aanzienlijk was gegroeid en deze ook in formaat toenamen. Nu konden er boten van wel ruim 18 meter worden verplaatst.

Decennialang was de Big Chute Marine Railway een belangrijke doorgang voor de pleziervaart, maar in de jaren zestig was het aantal vaartuigen zodanig gegroeid dat zich lange rijen vormden aan beide zijden van de oversteekplaats. Soms waren de wachttijden wel een dag en dat kon zo niet langer.

Er werd onderzoek gedaan, maar het duurde nog tot 1976 dat de Marine Railway opnieuw compleet werd vervangen en toekomstbestendig werd gemaakt. De huidige constructie kan boten tot wel 30 meter verplaatsen.

Hoe werkt de Marine Railway?

De bot vaart is een soort van dok, met een afmeting van ongeveer 24 bij 8 meter. Onder het dok komt vervolgens het platform langzaam omhoog. De boot, of meerdere kleine boten, komt droog te liggen en wordt via de rails naar de andere watermassa getransporteerd. Om te voorkomen dat boten kantelen tijdens het transport, worden ze met aanlegkabels vastgemaakt aan de zijkanten van het platform.

Vier motoren van 200 pk zorgen voor het transport de heuvel op en dat de boten aan de andere zijde weer gestaag het water in worden gelaten. De ‘overtocht’ met de boot van de ene zijde naar de andere duurt ongeveer 15 minuten.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our .
I Accept

2019-05-24T07:14:39+00:00