Iceroad van Tibbitt Lake, NWT naar Contwoyo, Nunavut

Iceroad van Tibbitt Lake naar Contwoyo Nunavut

De iceroad van Tibbit Lake naar Contwoyo is niet alleen de langste iceroad van Canada, maar ook van de wereld. Deze winter road was de locatie van het eerste seizoen van de televisieserie Ice Road Truckers, op The History Channel, in 2007. Elk winterseizoen is het een vitale ader door de anders zo onbegaanbare wildernis van Noord-Canada. De route begint op zo’n 71 kilometer afstand ten noordoosten van de stad Yellowknife. Deze weg heeft een lengte van 600 kilometer.

Northwest Territories is samen met de Yukon tijdens de lange winters een iceroads-paradijs. Communities die tijdens het korte zomerseizoen compleet geïsoleerd liggen en dan uitsluitend per bushplane bereikbaar zijn, zijn tijdens de winter prima bereikbaar via de ijswegen. De wintermaanden zijn dan ook de tijd bij uitstek om grote hoeveelheden goederen over het ijs naar die afgelegen gemeenschappen te brengen.

Iceroad van Tibbit Lake naar Contwoyo: bevoorrading van de mijnbouw

De iceroad van Tibbit Lake naar Contwoyo is essentieel voor het voortbestaan van de mijnbouw in het verre noorden van Canada. Onder andere de Diavik Mines (NWT) en de Jericho Mines (Nunavut) worden via de iceroad voorzien van met name groot materiaal. Elke winter tijdens de opening van de iceroad van Tibbit Lake naar Contwoyo passeren in totaal zo’n 10.000 vrachtwagens de passages van de route om de mijnen te voorzien van graafmachines, banden voor de transporttrucks, grote hoeveelheden cement en alles wat er maar komt kijken bij de mijnbouw.

Ingraham Trail

De Ingraham Trail is de weg (Highway 4) die van Yellowknife naar Tibbit Lake loopt. Deze weg kronkelt zich langs kleine meertjes door een heuvelachtig, soms bijna bergachtig landschap. De route van Yellowknife naar Tibbit Lake is in totaal 71 kilometer lang. Bij Tibbit Lake rijd je het ijs op om de iceroad van Tibbit Lake naar Contwoyo te volgen.

Spelregels op de iceroad

De snelheidslimiet voor volledig geladen vrachtwagens op het ijs is 25 kilometer per uur, maar op sommige passages is deze toch al lage snelheid teruggebracht tot slechts 10 kilometer per uur vanwege een te lage ijsdikte.

Bij landpassages dien je met minimale snelheid >10 km/u het ijs op of af te rijden, waarbij je een minimale afstand van 200 meter aanhoudt tot je voorganger. Vaak rijden vrachtwagens in een ‘convooi’ van drie trucks. Wanneer je op het ijs staat te wachten, verwachten ze dat jij hen eerst passeert het land op, zodat ze zichzelf rustig het ijs op kunnen laten rollen.

Je kunt je de winterroad voorstellen als een route die afwisselend over meren, rivieren en eilanden/landpassages loopt. Aangezien de vrachtwagenchauffeurs op het ijs slechts langzaam mogen rijden, moeten ze de snelheidswinst van hun transport vooral behalen op de landpassages, waar ze dan ook als gekken rijden. Om die reden wordt andere iceroadgebruikers afgeraden om de route te gebruiken als het niet strikt noodzakelijk is.

Mijn ervaring met de iceroad van Tibbit Lake naar Contwoyo

Een goede voorbereiding is essentieel om de route (deels) af te leggen. Deze winter road is slechts acht tot negen weken per jaar geopend, van februari tot begin april (afhankelijk van het weer en de toestand van de route). In die korte periode moeten er zoveel mogelijk goederen richting het noorden worden getransporteerd, dus tijd is geld.

De route heeft in totaal 64 portages. Dit zijn de delen van de weg die over land lopen, dus eilandjes en stukken land om het volgende meer te bereiken. De weg is meestal precies breed genoeg om twee vrachtwagens elkaar te kunnen laten passeren.  Ikzelf heb met een paar medereizigers tot en met portage 13 gereden.

Wat me daarbij vooral opviel is de solidariteit onder de weggebruikers. Alle chauffeurs steken hun hand op naar elkaar en staan voortdurend met elkaar in contact via de radio over wat er zoal gaande is onderweg. In ons geval zullen ze ongetwijfeld hebben gesproken over een stel ‘knettergekke Nederlanders’ die tussen het enorme vrachtverkeer over het ijs reed.

De weg is werkelijk barslecht voor Nederlandse maatstaven. Het hobbelt en klotst alle kanten op en je moet, met name op de delen van de weg over land, stalen zenuwen hebben. Elk moment kan er een kolos van een vrachtwagen keihard de bocht om komen suizen, waarbij je direct je rechterbanden tegen de sneeuwwal moet aanrijden om hem de plaats te bieden om je te kunnen passeren.

Er zijn momenten geweest waarop het zweet me in de handen stond, maar de ervaring is onbetaalbaar. De prachtige natuur gecombineerd met de adrenaline maakt de ‘iceroad experience’ tot een onvergetelijk iets!

Tips voor de avontuurlijke reiziger

Als je de volledige iceroad van Tibbit Lake naar Contwoyo wilt afleggen is het belangrijk om goed voorbereid op pad te gaan. Niet alleen moet je een klein beetje doodsverachting hebben, je moet ook voorbereid zijn op een doemscenario. En denk dan niet “dat overkomt mij toch niet”, want met temperaturen die ’s nachts kunnen dalen tot onder min veertig valt niet te spotten. Het laatste wat je wilt is stranden in dergelijke extreme omstandigheden.

Wanneer je met een SUV/pick-up truck de route wilt rijden, zorg dan bij de landovergangen dat je vlak achter een vrachtwagen zit, dan weet je zeker dat je ‘veilig’ zit voor tegemoetkomend verkeer. Ga nooit of te nimmer tussen twee vrachtwagens in rijden!

Om goed voorbereid op pad te gaan is het aan te raden te beschikken over een VHF-radio om onderweg met de truckers te kunnen communiceren. Zorg daarnaast, ook al zit je in een comfortabele en warme auto, dat je beschikt over veel warme kleding, handschoenen, extra sokken, een folie reddingsdeken en waxinelichtjes. Uiteraard is een vierwiel aangedreven auto een must in deze omstandigheden.

En nogmaals, de route is aangelegd voor vrachtverkeer, dus geef vrachtwagens altijd voorrang. Zeker voor onervaren chauffeurs is deze route geen aanrader. Het is belangrijk om de andere verkeersdeelnemers goed te kunnen inschatten en altijd ‘drie stappen vooruit te denken’.

2019-06-07T10:51:24+00:00

Leave A Comment