Fietsen langs de Kettle Valley Railway/Myra Canyon bij Kelowna

Kettle Valley Railway Myra Canyon British Columbia

Als fietsen over de Kettle Valley Railway nog niet op je verlanglijstje staat voor je activiteiten in British Columbia, dan zou ik die maar eens snel toevoegen. Elke kenner weet dat deze fietstocht bij Kelowna in het zuiden van British Columbia een absolute bucketlistervaring is voor fietsliefhebbers.

The Kettle Valley Railway is een verlaten spoorwegbedding die zich uitstrekt over een afstand van ongeveer 500 kilometer tussen Midway en Hope. En zoals typisch is voor vrijwel alle spoorwegbeddingen, het stijgings- en dalingspercentage is nergens hoger dan 2,2%. Daarmee is het gehele parcours dus ook toegankelijk voor beginners.

Fietsen Kettle Valley Railway Canada

Natuurlijk is een fietstocht van 600 kilometer voor de meeste mensen een aanzienlijke uitdaging. Je kunt er echter voor kiezen om het parcours in je eigen tempo af te leggen en onderweg te overnachten in hotels, op campings of lodges. Ook kun je er voor kiezen om slechts een of enkele delen van de route te fietsen. Daarnaast is het natuurlijk een optie voor een leuk dag-uitje met het gezin.

Mocht je echter aan de volledige 600 kilometer niet genoeg hebben, er zijn op diverse plakken andere spoorwegbeddingen met het parcours verbonden, zodat je altijd mogelijkheden hebt om er een route aan vast te plakken.

Omgeving Kettle Valley Railway

Deze corridor door de bergen leidt je door een gevarieerd landschap met prachtige uitzichten. Zo kom je langs dichtbeboste berghellingen, door een stukje woestijn (het enige in heel Canada). Onderweg kom je door diverse tunnels en rijdt je over hoge brugdelen. De beroemdste sectie van de route is de Myra Canyon.

Onderweg vind je ook bankjes om uit te rusten of te genieten van de mooie omgeving en staan er regelmatig informatieborden. Stop daar zeker even om te lezen over de rijke geschiedenis en leuke wetenswaardigheden.

fietsen bij Myra Canyon Kelowna

Fietsen bij de Myra Canyon

Het prachtige stuk van de Myra Canyon is verreweg het drukst bereden deel van de totale route. Het deel van de Myra Canyon is 22 kilometer lang en op dit stuk kom je over maar liefst 18 bruggen en door twee tunnels.

De afgronden waar je langs fietst, zullen af toe voor de mensen met hoogtevrees een uitdaging zijn, maar toch wegen de uitzichten en deze onvergetelijke ervaring daar ruimschoots tegenop.

Hoe kom je bij de Kettle Valley Railway?

Vanuit Kelowna is het 24 kilometer rijden en dan heb je de keuze uit twee opties om op het traject te komen: bij de Myra Station Entrance en de June Road Entrance.  De Myra Station Entrance is het best geschikt als je niet te ver wilt fietsen, want hier heb je binnen de eerste twee kilometer direct een zestal bruggen achter elkaar, waardoor je een mooie indruk krijgt van de omgeving.

Kettle Valley Rail Trail

Om hier te komen volg je de Myra Forest Service Road vanuit Zuidoost-Kelowna. Deze 8-kilometer lange route is wel vrij hobbelig en een gravel road, dus ik adviseer je hiervoor de tijd te nemen en helemaal als je met een camper reist.

Geschiedenis Kettle Valley Railway

Toen men in 1877 zilver vond in het Kootenay gebergte, gaf de Canadese regering opdracht om het moeilijk bereikbare gebied te ontsluiten met een spoorlijn. In 1898 was de aansluiting gerealiseerd met het spoorwegnet vanuit Oost-Canada.

In 1910 startte Andrew McCulloch met de aanleg van de spoorweg die de Kootenays zou gaan verbinden met de westkust, de Kettle Valley Railway. De spoorlijn werd voltooid in 1916 en tot 1949, toen Highway 3 was gerealiseerd, vervoerde men dagelijks passagiers en vracht over het spoor van Vancouver naar Nelson. The Kettle Valley Railway werd uiteindelijk in 1964 gesloten voor treinverkeer.

In de loop der tijd heeft de route de elementen moeten doorstaan. Strenge winters, veel sneeuw en tijdens de zomers bosbranden, hebben de route diverse malen geen windeieren gelegd. Gelukkig zijn alle bruggen zorgvuldig gerestaureerd en worden tegenwoordig goed onderhouden.

Kettle Valley Steam Railway

De Kettle Valley Steam Railway is een goed bewaard stuk spoor van het oorspronkelijke traject. Hier kun je met een authentieke stoomtrein genieten van prachtige uitzichten in de wonderschone omgeving van de Rocky Mountains. Je rijdt langs eindeloze wijngaarden en langs de oevers van Okanagan Lake. Je kunt verschillende arrangementen boeken en zeker als je in de buurt verblijft, is dit een aanrader, helemaal als je er met kinderen bent!

De Kettle Valley Railway werd aangelegd tussen 1910 en 1916. De spoorlijn werd aangelegd om de Coast-to-Kootenay verbinding te garanderen, toen de angst toesloeg dat de Verenigde Staten aanspraak zouden maken op de minerale bronnen van British Columbia. Het resultaat was de aanleg van de spoorlijn van 500 kilometer spoor over en dwars door drie bergketens. Zoals alle spoorwegbouw uit die tijd was het werk slopend, wreed en gevaarlijk en duizenden arbeiders, voor het merendeel immigranten die speciaal voor dit werk naar Canada kwamen, zwoegden zes jaar lang onder barre omstandigheden om dit monumentale werk te voltooien.

Eenmaal voltooid en na verloop van tijd kreeg de Kettle Valley Steam Railway te maken met de concurrentie van het wegverkeer, aangezien de uitbreiding van het wegennet zich in rap tempo ontwikkelde. In 1964 werd het passagiersvervoer stopgezet en in 1989 reed de laatste goederentrein over de rails.

http://www.kettlevalleyrailway.ca/

Bekijk alle highlights en bezienswaardigheden van British Columbia

Veelgestelde vragen

Hoe lang is de Kettle Valley Railway van begin tot eind?

De Kettle Valley Railway strekt zich uit over een afstand van 500 kilometer tussen Midway en Hope in British Columbia. Onderweg heeft de voormalige spoorlijn aftakkingen naar met aftakkingen naar Spences Bridge, Copper Mountain en Osoyoos. De lijn doorkruiste drie bergketens en was daarom beroemd om zijn bruggen, tunnels en sneeuwschachten.

Waar begint de Kettle Valley Railway?

Het belangrijkste deel van de Kettle Valley Railway begon in Hope en liep door de steile Coquihalla Valley door de smalle rotsachtige kloof naar de Coquihalla Pass, ging over GN-spoor via Brookmere, Tulameen, naar Princeton; weer terug over CP-spoor naar de graslanden bij Jura, door het lichte bos naar Osprey Lake, en naar beneden naar Summerland, Penticton, Beaverdell en eindigde in Midway.

0 Reacties

Geef een reactie

Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *

Wij maken gebruik van cookies