De historische Kiskatinaw Bridge ligt op ongeveer 21 kilometer ten westen van Dawson Creek in British Columbia en is een schitterende plek om te bezoeken als je in de regio bent. Het is slechts een kleine omweg en een uitgelezen kans om deze unieke, gebogen houten brug te bezoeken. Van dit soort bruggen zijn er nog maar heel weinig!
Zeker als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van weg- en waterbouw en natuurlijk de Alaska Highway, dan is deze brug over de Kiskatinaw River absoluut een bezoek waard.
Geschiedenis Kiskatinaw Bridge en Alaska Highway
Dit ‘wonder’ werd in 1942-1943 gebouwd door een Canadees bedrijf dat gecontracteerd door de US Public Roads Administration. De Kiskatinaw Bridge maakte deel uit van het oorspronkelijke Alaska Highway-project, maar werd in 1978 overbodig, toen een directere route werd aangelegd. Naar verluidt was de brug niet veilig genoeg om de enorm zware lasten te ondersteunen van olie- en gasvrachtwagens.
Hoewel de Alaska Highway voor het grootste deel in Canada ligt, werd deze bekostigd en aangelegd door de Amerikaanse overheid. Door het bombardement op Pearl Harbour werd de aanleg vanuit militair oogpunt als strikt noodzakelijk gezien. Op 9 maart 1942 werd begonnen met de aanleg en acht maanden later, op 25 oktober 1942, was de weg voltooid. Meer dan 10.000 soldaten waren betrokken bij de werkzaamheden.
Bij de brug is op de informatieborden te lezen (vertaling):
“Hier bij Mile 20 op de oorspronkelijke snelweg vormde de Kiskatinaw River een obstakel. De locatie van de brug, in de buurt van een haarspeldbocht in de rivier, zorgde dat de brug een gebogen constructie moest hebben. Ingenieurs ontwikkelden deze 63 meter lange houten brug met een hellende bocht van negen graden om de bocht in de snelweg te kunnen maken.
De uitvoering van de bouw van dit technische wonder nam negen maanden in beslag (dus net zo lang als de volledige aanleg van de snelweg). Het was de eerste gebogen houten brug die in Canada is gebouwd en tegenwoordig zijn er nog maar een paar van.”
Eigenschappen Kiskatinaw Bridge
De brug werd gebouwd door Dow Construction uit Toronto en door de enorme kou bij de aanvang van de bouw, werd het werk stilgelegd. Hierdoor moest meer dan 600 kubieke meter beton waarmee de constructie werd aangelegd, gedurende 10 dagen op meer dan 20 graden Celsius worden verwarmd, zodat het niet zou bevriezen. Een monsteroperatie dus!
De arbeiders voor het Alaska Highway-project werden geconfronteerd met barre omstandigheden. Niet alleen was het natuurlijk zwaar werk, ook de werkomstandigheden in en om moerassen, rivieren, ijs, kou, muggen, vliegen en muggen konden blijvend letsel veroorzaken. Bovendien konden de temperaturen uiteenlopen van 30 onder nul tot 30 boven nul.
De brug is een houten spantconstructie met drie overspanningen die 30 meter boven de onderliggende beek is gebouwd. Ongeveer 500.000 bordvoeten van de British Columbia-spar werden gebruikt in de constructie. De sparren werden verscheept vanuit de kuststreek naar het eindpunt bij Dawson Creek.
Het hout had begin 1943 moeten aankomen, ruimschoots voor de dooi in de lente, maar werd pas in april afgeleverd in Dawson Creek. Vervolgens liep het transport vertraging op door de zware tocht door de modder vanuit Dawson Creek naar de bouwlocatie. Ook liep de aanleg van de Kiskatinaw Bridge vertraging op toen de tijdelijke houtbrug en een groot deel van de steigers dat jaar werden beschadigd en moesten worden vervangen.
Bekijk deze mooie dronebeelden van de brug
De brug bezoeken
Vanaf de toegangsweg kun je de brug van bovenaf goed bekijken. Wat ikzelf heb gedaan is over de brug heenlopen. De foto die in de header heb gebruikt is een foto van een miniatuur van de brug die te zien is in het kleine, maar superleuke museum in Dawson Creek, precies bij Mile Zero, het beginpunt van de Alaska Highway.
Bekijk alle highlights en bezienswaardigheden van British Columbia