De Peak 2 Peak Gondola is zonder twijfel een van de meest spectaculaire attracties van Whistler. Als je deze ervaring hebt gemist, heb je Whistler eigenlijk niet echt beleefd. Veel mensen vinden de oversteek met deze kabelgondel eng en kiezen ervoor om hem over te slaan. Maar geloof me, ik ben ook iemand die hoogtes eng vindt, en ik ben ontzettend blij dat ik deze ervaring heb meegemaakt. Het uitzicht is adembenemend!
Over de Peak 2 Peak Gondel
De Peak 2 Peak Gondola bevindt zich in Whistler, British Columbia, en verbindt Whistler Mountain met de nabijgelegen Blackcomb Mountain. Vanaf de bouw tot 2017 was deze driekabelgondellift de langste niet-ondersteunde kabelbaan ter wereld. In 2017 werd deze titel overgenomen door een kabelbaan in Duitsland.
De Peak 2 Peak Gondola overspant nog steeds een indrukwekkende afstand tussen de torens op Whistler Mountain en de torens op Blackcomb Mountain. De gondel werd gebouwd in 2007 en 2008, met een investering van 51 miljoen Canadese dollar. Deze kabelbaan wordt het hele jaar door intensief gebruikt: in de zomer door wandelaars en natuurliefhebbers, en in de winter door wintersporters.
Of je nu een adrenalinejunkie bent of gewoon wilt genieten van het prachtige uitzicht, de Peak 2 Peak Gondola is een ervaring die je niet mag missen.
Whistler Blackcomb is namelijk de nummer 1 skibestemming van Canada en zelfs van Noord-Amerika.
Geschiedenis en bouw van de Peak 2 Peak Gondola
Whistler Mountain opende in 1965 met de installatie van een gondel door de Garibaldi-liftmaatschappij. Blackcomb volgde in 1980 en was eigendom van Intrawest. In 1997 kocht Intrawest ook Whistler Mountain, waardoor beide bergen met één liftticket toegankelijk werden.
Sindsdien was er een behoefte aan een eenvoudige manier om beide bergen te bezoeken zonder helemaal naar beneden te moeten skiën en vervolgens een andere skilift te nemen om de andere berg op te gaan. Na een reis naar Zermatt in Zwitserland in 1997, bedachten de eigenaren het plan om de bergen met een kabelbaan te verbinden.
De steile hellingen en beschermde natuurgebieden bemoeilijkten de aanleg van een traditionele gondel, wat het proces jarenlang vertraagde. Na veel vergaderingen begon de bouw op 21 mei 2007 met de aanleg van de terminal. Tijdens de zomer van 2008 werden de terminals aan beide zijden gebouwd.
De vier torens waaraan de kabels hangen, werden ook in deze periode gebouwd. De kabels werden vanaf één kant door het dal naar de andere kant getrokken en strak getrokken. Vervolgens werden de 28 gondels aan de kabels bevestigd. De haspels met de kabels wogen maar liefst 90 ton.
Terwijl de kabels in twaalf opeenvolgende weken werden getrokken, werd de bouw van de terminal voortgezet door de gondelmotor op de betonnen funderingen te bevestigen.
De 28 sky cabins arriveerden in Whistler vanaf 26 augustus 2008. De eerste twaalf maakten de oversteek op 19 september van dat jaar met een enkele Doppelmayr-ingenieur. De overgebleven gondels werden ook aan de kabels bevestigd en het systeem werd uitgebreid getest tot de Grand Opening op 12 december 2008.
Peak 2 Peak doen of niet? Is het de kosten waard?
De Peak 2 Peak Gondola is een absolute must-do. Met adembenemende uitzichten en een vleugje adrenaline is deze attractie een fantastische ervaring. Bang hoef je niet te zijn, want de gondels zijn superstabiel en ongevoelig voor wind. Met je ogen dicht ben je in 11 minuten aan de andere kant van het dal.
De prijs van $575 is misschien wat aan de hoge kant, maar het is de ervaring meer dan waard. Voor deze prijs kun je de hele dag onbeperkt gebruik maken van de gondels en de overige liften in het resort.
Wil je per se de overtocht maken in een van de twee gondels met een glazen vloer, dan moet je maximaal 15 minuten wachten.
TIP: Toen ik voor het eerst in Whistler was, was het 22 graden beneden in het dorp, dus ging ik op mijn slippers de berg op. Boven in de sneeuw was dat behoorlijk koud, dus ik raad iedereen aan om met gesloten schoeisel naar boven te gaan. Mijn medereizigers hadden lol, maar ik had blauwe tenen!
Eigenschappen en statistieken Peak 2 Peak Experience
- Lengte: 4,4 kilometer
- Capaciteit: 4.100 mensen per uur
- Lijnsnelheid: 7,5 meter per seconde (16,8 km per uur)
- Rittijd: 11 minuten
Kabels
- Totale kabellengte: 26,5 kilometer
Terminalgebouwen
-
- Grootste liftterminals ter wereld
- Beton: 4.000 kubieke meter voor funderingen, platforms en masten
- Staal in Whistler Terminal: 228 ton
- Afmetingen Whistler Terminal: 1.100 vierkante meter, 26 meter breed en 42 meter lang
- Inhoud: Aandrijfmotoren en back-upmotoren in een ondergrondse kluis
- Staal in Blackcomb Terminal: 279 ton
- Afmetingen Blackcomb Terminal: 1.300 vierkante meter, 26 meter breed en 48 meter lang
- Opslagcapaciteit gondels: Whistler-terminal 13 gondels, Blackcomb-terminal 15 gondels</lul >
- Torens
Aantal torens: 4 (twee op Whistler Mountain en twee op Blackcomb Mountain)
Hoogte torens: 30 tot 65 meter
Totaal staalgewicht: 400 metrische tonnen
Gondels
- Aantal gondels: 28
- Vervoerscapaciteit per gondel: 28 personen (22 zitplaatsen en 6 staanplaatsen)
- Kleur: 26 rode gondels, 2 zilveren gondels (met glazen vloer)
Veiligheidssystemen
- Windstabiliteit: Gondels ontworpen om windsnelheden tot 80 km/u te weerstaan
- Aandrijving: Elektromotor op Whistler Mountain, met een dieselmotor als back-up
- Lengte: 4,4 kilometer
- Capaciteit: 4.100 mensen per uur
- Lijnsnelheid: 7,5 meter per seconde (16,8 km per uur)
- Rittijd: 11 minuten
Wat gebeurt er als het écht fout gaat?
Bij een catastrofale uitval van het systeem kan er een evacuatie worden uitgevoerd. Daarvoor worden de passagiers in de cabines die zich vlakbij de torens bevinden, met touwen naar beneden gelaten. De cabines die te hoog hangen van de grond worden langs de kabels naar de torens 2 en 3 gesleept, waar de passagiers vervolgens met touw worden neergelaten door leden van de Ski Patrol.
De gondels zijn uitgerust met een geavanceerd Obstacle Collision Avoidance-systeem. Hierbij wordt een radar gebruikt om luchtverkeer te waarschuwen voor de gondels.
Basejumpen
Op 6 februari 2014 voerde een man een illegale basejump uit vanuit een opengebroken gondel. Hij landde veilig in de vallei, maar veroorzaakte met zijn onbezonnen actie 10000 dollar schade aan de gondel. Hij en de vrouwelijke medeplichtige plaatsten een video van de sprong op YouTube als eerbetoon aan Shane McConkey. Deze bekende basejumper kwam in 2009 om in Italië. Bekijk de video van de base jump.
Bekijk alle highlights en bezienswaardigheden van British Columbia
0 Reacties