De Peak 2 Peak Gondola in Whistler, BC

Peak 2 Peak Gondola Whistler

De Peak 2 Peak Gondola is wellicht een van de meest sensationele highlights van Whistler en als je hem niet hebt ‘gedaan’, tja, dan ben je eigenlijk niet in Whistler geweest. Veel mensen vinden een oversteek met deze kabelgondel eng en slaan hem maar over. Ik kan je garanderen, ik ben ook een bange poeperd als het aankomt op hoogtes. Ik ben superblij dat ik deze ervaring op zak heb. Schitterend!

Over de Peak 2 Peak gondel

De Peak 2 Peak Gondola is gevestigd in Whistler British Columbia en verbindt Whistler Mountain met de nabijgelegen Mount Blackcomb. Vanaf de bouw tot 2017 was deze driekabelgondellift de langste niet-ondersteunde kabelbaan ter wereld. In 2017 werd in Duitsland een grotere afstand overbrugd.

Toch overspant de Peak 2 Peak nog altijd een de enorme afstand van de torens op Whistler Mountain en de andere torens op Blackcomb Mountain. De Peak 2 Peak-gondel werd gebouwd in 2007 en 2008 voor een bedrag van 51 miljoen Canadese dollar. De kabelbaan wordt het hele jaar door intensief gebruikt. ‘s Zomers voor de kijkers en wandelaars, ‘s winters voor de wintersporters. Whistler Blackcomb is namelijk de nummer 1 skibestemming van Canada en zelfs van Noord-Amerika.

Geschiedenis en bouw van de Peak 2 Peak Gondola

Whistler Mountain werd in 1965 geopend toen de Garibaldi-liftmaatschappij er een gondel plaatste, Blackcomb opende pas in 1980 en was eigendom van het bedrijf Intrawest. Pas in 1997 kocht Intrawest Whistler Mountain erbij en konden beide bergen op een enkel liftticket worden bezocht.

Sindsdien toen was er vraag naar een eenvoudiger manier om beide bergen te kunnen bezoeken, zonder eerst helemaal naar beneden te hoeven skien en van daar weer de andere berg op te moeten met een andere skilift. In 1997 kwamen de eigenaren na een reis naar Zermatt in Zwitserland op het idee om de beide bergen te verbinden met een kabelbaan.

De steile hellingen aan beide zijden en het feit dat deze natuur beschermd was, gooiden aanvankelijk roet in het eten, waardoor de aanleg van een traditionele gondel vrijwel onmogelijk was. Hierdoor werd het proces jarenlang vertraagd.

Na een hoop vergaderingen en eindeloos gewik en geweeg ging op 21 mei 2007 de schop in de grond en werd begonnen met de bouw van de terminal. Tijdens de zomer van 2008 stonden aan beide zijden de terminals overeind.

De bouw van de  vier torens waaraan de kabels hangen, werden in tussentijd ook gebouwd. De kabels die de torens met de overkant van het dal moesten verbinden zijn vanaf de ene kant helemaal door het dal naar de andere kant getrokken en vanaf daar strak getrokken. Pas toen werden de 28 gondels aan de kabels opgehangen. De haspels met de kabels wogen 90 ton!!

Terwijl de kabels gedurende twaalf opeenvolgende weken werden getrokken, ging de bouw van de terminal verder door de gondelmotor op de betonnen funderingen te bevestigen.

De 28 sky cabins arriveerden in Whistler vanaf 26 augustus 2008. De eerste twaalf maakten de oversteek op 19 september van dat jaar met een enkele Doppelmayr-ingenieur. De overgebleven gondels werden ook aan de kabels bevestigd en het systeem werd uitgebreid getest tot de Grand Opening op 12 december 2008.

Wat kun je verwachten van de Peak 2 Peak? Doen of niet?

De Peak 2 Peak Gondola is absoluut een moetje. Schitterende uitzichten en stiekem toch ook wel een beetje adrenaline maken deze attractie tot een superleuke ervaring. Bang hoef je niet te zijn, want de gondels zijn superstabiel, heel ongevoelig voor wind en met je ogen dicht ben je in 11 minuten aan de andere kant van het dal.

De prijs van $58 is vrij aan de hoge kant, maar ben je nou op vakantie of niet? Dit is een ervaring die je op zak moet hebben! Voor deze prijs kun je de hele dag onbeperkt gebruik maken van de gondels, maar ook van de overige liften op het resort.

Wanneer je per se de overtocht in een van de twee gondels met de glazen vloer wilt maken, dan moet je maximaal 15 minuten wachten.

TIP: Toen ik de eerste keer in Whistler kwam, was het 22 graden beneden in het dorp en ben ik op mijn slippers de berg op gegaan. In de sneeuw boven op de berg was dat vrij koud, dus ik raad iedereen aan om met gesloten schoeisel naar boven de gaan. Mijn medereizigers hadden lol, maar ik had blauwe tenen!

Eigenschappen en statistieken Peak 2 Peak Experience

  • Lengte: 4,4 kilometer
  • Capaciteit: 4.100 mensen per uur
  • Lijnsnelheid: 7,5 meter per seconde (16,8 km per uur)
  • Rittijd: 11 minuten

De kabels die zijn verwerkt in de Peak 2 Peak Gondola hebben bij elkaar een lengte van 26,5 kilometer

De Peak 2 Peak Gondola terminalgebouwen zijn de twee grootste liftterminals in de wereld. Hierbij is voor de betonnen funderingen, platforms en masten 4.000 kubieke meter beton gebruikt die allemaal de bergen op moest worden getransporteerd. De 1100 vierkante meter van de Whistler-terminal, waarin de aandrijfmotoren en back-upmotoren in een ondergrondse kluis zijn ondergebracht, is 26 meter breed en 42 meter lang en bevat 228 ton staal.

De Blackcomb Terminal van 1300 vierkante meter is 26 meter breed en 48 meter lang en bevat 279 ton staal. De Blackcomb-terminal kan 15 gondels ‘opslaan’ als de kabelbaan buiten gebruik is, de Whistler-terminal 13 gondels.

De vier torens, twee op Whistler Mountain en twee op Blackcomb Mountain, die de kabels ondersteunen, variëren in hoogte van 30 tot 65 meter en samen zijn ze opgebouwd uit 400 metrische tonnen staal.

De 28 gondels van de Peak 2 Peak Gondola kunnen elk 28 personen vervoeren en bevatten 22 zitplaatsen en 6 staanplaatsen. 26 Van de gondels zijn rood van kleur, twee zilver, en dat zijn natuurlijk de gondels die je moet hebben, want die hebben de glazen vloer!

De Peak 2 Peak Gondola beschikt over een aantal unieke veiligheidssystemen die verder gaan dan een gemiddelde skilift. De gondels hebben een hoge windstabiliteit en zijn zodanig ontworpen dat ze windsnelheden tot 80 kilometer per uur kunnen weerstaan. Je hoeft dus zeker niet bang te zijn als het stevig waait.

De kabelbaan wordt aangedreven door een elektromotor op Whistler Mountain. Wanneer deze motor het begeeft is er geen nood aan de man, want dan neemt een dieselmotor het over.

De statistieken in een video.

Wat gebeurt er als het écht fout gaat?

Bij een catastrofale uitval van het systeem kan er een evacuatie worden uitgevoerd. Daarvoor worden de passagiers in de cabines die zich vlakbij de torens bevinden, met touwen naar beneden gelaten. De cabines die te hoog hangen van de grond worden langs de kabels naar de torens 2 en 3 gesleept, waar de passagiers vervolgens met touw worden neergelaten door leden van de Ski Patrol.

De gondels zijn uitgerust met een geavanceerd Obstacle Collision Avoidance-systeem. Hierbij wordt een radar gebruikt om luchtverkeer te waarschuwen voor de gondels.

Basejumpen

Op 6 februari 2014 voerde een man een illegale basejump uit vanuit een opengebroken gondel. Hij landde veilig in de vallei, maar veroorzaakte met zijn onbezonnen actie 10000 dollar schade aan de gondel. Hij en de vrouwelijke medeplichtige plaatsten een video van de sprong op YouTube als eerbetoon aan Shane McConkey. Deze bekende basejumper kwam in 2009 om in Italië. Bekijk de video van de base jump.

2018-05-15T17:44:22+00:00

Leave A Comment