“De Howse Pass is de naam voor de wellicht nieuwe snelweg van Red Deer naar Kamloops. “Deze optie voor een binnendoorroute naar British Columbia is het heroverwegen waard,” zegt een economische ontwikkelingscoalitie van Centraal-Alberta. De aanleg van een dergelijke route houdt de gemoederen met komen en gaan al decennialang bezig.
Wellicht kwam de meest serieuze overweging nog in 2005, toen een economische voorberekeningsstudie werd uitgevoerd, die calculeerde dat de route van Red Deer naar Kamloops naar schatting bijna $400 miljoen aan economische voordelen zou gaan opleveren.
John Vandermeer, voorzitter van het Central Alberta Economic Partnership, zei dat er een economische ontwikkelingsstudie voor de regio op de planning staat. In deze studie zal de levensvatbaarheid van de 95 kilometer Howse Pass-route worden getoetst.
Howse Pass, korte route Red Deer naar Kamloops
De huidige rit van Red Deer naar Kamloops loopt helemaal om via Calgary en heeft een lengte van ongeveer 760 kilometer. Howse Pass zou de route van Red Deer naar Kamloops aanzienlijk verkorten. Highway 11, die vanaf Red Deer langs Abraham Lake naar Saskatchewan Crossing loopt, zou vanaf daar worden verbonden met de Trans Canada Highway op ongeveer 30 kilometer ten noordwesten van Golden, British Columbia.
“We moeten de studie uit 2005 herzien naar de huidige standaarden en kijken op welke vlakken de aanleg van de Howse Pass kan worden ondersteund,” zegt Vandermeer. “Er waren destijds nogal wat overwegingen.”
Overwegingen
Anno 2020 zijn de omstandigheden compleet anders dan in 2005. Aangezien er tegenwoordig veel meer industriële activiteit is in Centraal-Alberta, zal de aanleg van deze route nu waarschijnlijk veel rendabeler zijn dan in 2005. Ook het toerisme is in de afgelopen jaren in rap tempo toegenomen.
Vandermeer wil met zijn onderzoekscommissie inventariseren hoe groot de economische stimulans voor Centraal-Alberta zal als er een nieuwe bergroute beschikbaar is. Ook wordt de optie besproken om er een tolweg van te maken.
Een vergelijkbare aanpak werd gevolgd toen in British Columbia de Coquihalla Highway werd aangelegd tussen Kamloops en Hope. De benodigde $845 miljoen voor de aanleg werden gedurende 22 jaar verzameld door middel ven tol, waarna de tolpoortjes in 2008 werden weggehaald.
“Hoe beter het project financieel haalbaar is, hoe reëler de kans dat het project doorgang vindt. Een tolweg is dan een van de mogelijkheden.”
Bij dergelijke plannen zal er altijd wel tegenstand zijn van milieugroeperingen, zeker gezien de ligging dwars door Banff National Park. Of de route van Red Deer naar Kamloops ooit gerealiseerd zal worden is de vraag. De toekomst zal het leren. Mocht de weg er inderdaad van komen, dan kunnen wij ons als toeristen in ieder geval verheugen op weer een prachtig stukje Canada waar we doorheen kunnen rijden.
Bron foto: https://www.revelstokereview.com/