Reizen met een drone naar Canada

reizen drone naar Canada regels wet

Het Canadese landschap leent zich natuurlijk geweldig voor de mooiste luchtopnames en natuurlijk wil je thuis aan je familie en vrienden de ‘context’ graag laten zien, waarin je die geweldige wandeling hebt gemaakt. Wanneer je met een drone naar Canada reist, zijn er een aantal regels waaraan je jezelf natuurlijk moet houden.

Als je nog niet eerder een drone naar Canada met het vliegtuig hebt meegenomen, dien je ook een aantal veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. En denk niet “dat loopt wel los”, want de risico’s zijn aanzienlijk, zoals tv-kok Herman den Blijker eens aan den lijve ondervond.

De wet- en regelgeving met betrekking tot drones verschilt in Canada aanzienlijk met die in Nederland. De snelle ontwikkelingen op de markt zorgen vaak dat de wet- en regelgeving hierbij achterloopt. Daarnaast zijn er veel ‘cowboys’ die de regels aan hun laars lappen en het voor de oprechte dronepiloten verpesten.

De politiek weet zich hiermee geen raad en gaat ‘paniekvoetbal’ spelen, waardoor er vrijwel niets meer mag. Zo ook in Canada. De regels zijn hier bijzonder streng en houd je jezelf hier niet aan, dan worden er strenge maatregelen getroffen. Een vriend van me is professioneel dronepiloot in Canada en die weet er alles van!

In het vliegtuig met je drone naar Canada

Met welke vliegmaatschappij je ook vliegt, met Icelandair, Air Transat, Air Canada of met KLM, het maakt niet uit, bij alle maatschappijen geldt één vuistregel: veiligheid voorop! Het vervoer van batterijen en powerbanks moet altijd aan bepaalde voorwaarden voldoen.

De IATA (International Air Transport Association) richtlijnen zijn opgesteld voor vliegen met gevaarlijke stoffen. Hieronder vallen ook batterijen, uiteenlopend van een powerbank tot aan de batterij in je telefoon en dus ook batterijen voor je drone. Deze kunnen namelijk door de cabinedruk vlam vatten. TV-kok Herman den Blijker kan erover meepraten, zie daarvoor deze video.

De meeste luchtvaartmaatschappijen houden de richtlijnen van de IATA aan. De belangrijkste leidraad die je kan aanhouden als je met een drone naar Canada reist: batterijen (alkaline batterijen uitgezonderd) moeten altijd worden vervoerd in de handbagage. Ik adviseer je de drone zelf ook in je handbagage mee te nemen, zodat je bij de douane ook kunt laten zien waarvoor de batterijen zijn.

Zelf heb ik al een aantal keer gereisd met mijn drone, maar nog geen enkele keer hebben ze bij de douane specifiek gevraagd naar de batterijen van mijn drone.

Batterijen in het vliegtuig

De (reserve)batterijen van je drone kun je vóór je vlucht het best ontladen. Vervolgens plak je de contactpunten af, zodat ze niet met ander metaal in aanraking kunnen komen. Vervolgens doe je de batterijen in een LiPo bag, een brandvertragend zakje. Bij het vervoeren van batterijen in een vliegtuig is er de formule van het IATA waarmee je kan nagaan of je je batterijen mee mag nemen.

Hoewel de controle op het vliegveld niet erg streng is, wil je natuurlijk voorkomen dat je voor vervelende situaties komt te staan en je batterijen moet achterlaten. Laat aan een overijverige douanier zien dat je goed op de hoogte bent van de risico’s en dat je de juiste maatregelen hebt getroffen, dus:

  • Batterijen ontladen (niet geheel, zodat je indien gewenst kunt aantonen dat ze zijn bestemd voor je drone)
  • Met tape afgeplakte contactpuntjes
  • Neem de batterijen altijd mee in LiPo bags in je handbagage (nooit in de ruimbagage in verband met brandgevaar)
  • Maak een printje van de wet- en regelgeving in het land van bestemming, zodat je eventueel de douanebeambte in Canada kan laten zien dat je op de hoogte bent van de regelgeving. TIP: maak ze er niet op alert dat je een drone hebt meegenomen. Ze gaan je dan juist uithoren. Wat niet weet, wat niet deert. Je neemt niets illegaals mee het land in, dus je hebt geen probleem als je het niet meldt. Ik was de eerste keer onnozel en het heeft me een kostbaar uur gekost.

Formule grenzen in Wattuur (Wh)

De grenzen voor toegestane accu’s volgens de IATA worden aangegeven in de Wattuur (Wh). Je kunt zelf eenvoudig berekenen hoeveel wattuur je accu of powerbank is.

Wattuur (Wh) = capaciteit in mAh * voltage accu / 1000

Een power bank heeft standaard een accu van 3,7 volt.

Wattuur (Wh) = capaciteit in mAh * 3,7 V / 1000

Voorbeeld: 20.0000 mAh * 3,7 V /10000 = 74 Wh

Wat zijn de regels voor je drone in Canada?

Je gaat natuurlijk niet voor niets met je drone naar Canada op vakantie. Met je drone wil je de mooiste foto’s en video-opnames maken. Net als in Nederland geldt ook in Canada dat je uit de buurt moet blijven van luchthavens. Ik heb diverse malen met geofencing te maken gehad, waarbij mijn drone niet eens van de grond kwam.

Vergis je niet, want in Canada zijn er maar liefst 518 geregistreerde luchthavens en dat is nog uitgezonderd alle plekken waar bush- en float planes en helikopters kunnen opstijgen en landen. Daarnaast zijn er ook nog militaire zones waar je niet mag vliegen.

Zorg dat je altijd minimaal 5,5 kilometer afstand houdt van wat voor vliegveld dan ook, dus ook helikopterlandingsplaatsen. Om te voorkomen dat je toch dichterbij komt, kun je de app Hover op je telefoon installeren. In deze app kun je de belangrijkste no-fly zones zien, maar vertrouw niet altijd blindelings op je geofencing, want die is niet altijd even betrouwbaar.

Realiseer je heel goed dat als er bijvoorbeeld een bosbrand is, dat je ABSOLUUT niet gaat filmen. Wanneer je met je drone de regels overtreedt, staat daar een gevangenisstraf op in Canada.

Vliegen in de nationale parken

Natuurlijk bezoek je tijdens je vakantie in Canada de heus wel een paar nationale en provinciale parken. Wil je daar vliegen met je drone? Zet dat maar uit je hoofd, want het is streng verboden. Je mag daar uitsluitend vliegen in opdracht van Parks Canada zelf, waarbij een park ranger je vcontinu op de lip zit.

Wil je toch vliegen in een van de provinciale of nationale parken? Er staan in Canada zeer strenge straffen op en afhankelijk van de ernst van het delict zelfs een gevangenisstraf.

Professioneel vliegen met je drone in Canada

In Canada is het bij wet geregeld dat als je commercieel vliegt, dat je over een SFOC (Standard Flight Operating Certificate). Voorbeeld: wanneer je een bruiloft van vrienden gaat filmen met je drone en hiervoor factureert, moet je beschikken over een SFOC.

Wet- en regelgeving drones in Canada

Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend, aangezien de wet- en regelgeving per land voortdurend wordt aangepast. Deze drone infographic van Transport Canada bevat de samengevatte regels voor het vliegen met een drone in Canada.

Bekijk voor de meest actuele wet- en regelgeving omtrent drones in Canada de website van Transport Canada.

De wet- en regelgeving in het kort

Als je met een drone naar Canada reist, hou dan rekening met de volgende regels:

  • Blijf altijd onder 90 meter hoogte
  • Houd ten minste 30 meter afstand van voertuigen, schepen en het groepen mensen (als de drone meer dan 250 gram weegt en maximaal 1 kilo weegt)
  • Blijf op minstens 75 m afstand van voertuigen, schepen en publiek (als de drone tussen 1 kilo en 35 kilo weegt)
  • Blijf op ten minste 5,5 km afstand van vliegvelden (alle luchthavens, watervliegtuigplaatsen of gebieden waar vliegtuigen opstijgen en landen)
  • Blijf op ten minste 1,8 kilometer afstand van helihavens of terreinen die door uitsluitend helikopters worden gebruikt
  • Blijf buiten het gecontroleerde of beperkte luchtruim
  • Blijf op minstens 9 kilometer afstand van een natuur- of rampgebied
  • Blijf weg bij gebieden waar je politie of eerstehulpverleners zou kunnen hinderen
  • Vlieg overdag en niet in de wolken
  • Verlies je drone nooit uit het oog
  • Vlieg niet verder dan 500 meter van jezelf
  • Vlieg alleen met een drone die is voorzien van je contactgegevens.

0 Reacties

Geef een reactie

Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *